در ابتدایی ترین سطح DirectX بعنوان یک واسطه بین ویندوز و سخت افزار می باشد، در واقع بخشی از API ویندوز یا واسطه برنامه نویسی برنامه های کاربردی Application Programming Interface است. 


حیطه بسیار وسیع تفاوت های سخت افزاری می تواند دردسر بزرگی برای بازکردن برنامه های مالتی مدیا و بازی ها محسوب شود. 


جهت رفع این مشکل، مایکروسافت نیازمند معرفی استانداردی عمومی یا بهتر بگوئیم یک واسطه و میانجی عمومی بین سیستم عامل و هرگونه سخت افزار نصب شده بر روی کامپیوتر بود تا تمام برنامه های بازی و مالتی مدیا بتوانند از آن پیروی کنند.

 این واسطه عمومی همان DirectX است. DirectX واسطه ای است که وظایف برنامه ریزی خاص را بسیار ساده تر می سازد، چه برای پدید آورنده بازی و چه برای ما که فقط می خواهیم بنشینیم و آخرین بازی پرفروش را بازی کنیم و یا از آخرین نرم افزار های گرافیکی استفاده کنیم.